poniedziałek, 24 stycznia

Jak uprawianie sportu wpływa na nasze zdrowie?

0

Każda aktywność fizyczna jeśli jest regularna, pozwala nam zapewnić sobie dobre samopoczucie i świetną sylwetkę Niebagatelny wpływ ma również w profilaktyce wielu chorób. Dlatego sport powinien nam towarzyszyć niezależnie od wagi, czy wieku. Jak jeszcze wpływa na nasze zdrowie? Podpowiadamy.

Wpływ sportu na nasze zdrowie

Każda aktywność fizyczna ma pozytywny wpływ na nasze zdrowie. Niezależnie od tego, jaki jej rodzaj wybierzemy — czy będzie to bieganie, spacer, jazda na rowerze, pływanie czy też siatkówka — pozwoli nam dłużej cieszyć się dobrym zdrowiem i zachować wydolność fizyczną, a także utrzymać odpowiednią wagę. Ćwiczenia mają ogromny wpływ na budowę mięśni oraz poprawę gęstości kości i naszej postawy. Światowa Organizacja Zdrowia zaleca minimum 30 minut codziennej umiarkowanej aktywności osobom dorosłym oraz 60 minut umiarkowanych ćwiczeń młodzieży i dzieciom. Regularna aktywność fizyczna jest bardzo ważna, ponieważ pozwala nam zapobiec wielu chorobom cywilizacyjnym, takim jak: cukrzyca, otyłość czy schorzeniom sercowo-naczyniowym. Ponadto obniża poziom cukru, trójglicerydów, złego cholesterolu i poprawia nasze samopoczucie.

Wpływ sportu na zdrowie osób starszych

W każdym wieku aktywność fizyczna jest niezwykle ważna dla utrzymania dobrego samopoczucia, kondycji i zdrowia. Nie powinny o niej zapominać również osoby starsze, u których bardzo często dochodzi do zmniejszenia możliwości ruchowych, przez co rezygnują z ćwiczeń. Takie osoby powinny w miarę możliwości samodzielnie ćwiczyć i postawić na aktywność o niskim stopniu intensywności lub zdecydować się na korzystanie z rehabilitacji ruchowej, dzięki której będą mogły wrócić do codziennych zajęć. Przynajmniej 15 minut dziennie gimnastyki, spaceru lub innej aktywności pozwala osobom starszym uniknąć chorób takich jak: osteoporoza, zanik mięśni, nagłe spadki ciśnienia i zawrotów głowy.

Wpływ sportu na zdrowie osób otyłych

W przypadku osób, które cierpią na nadwagę lub otyłość zalecane jest 1-1,5 godziny umiarkowanych ćwiczeń dziennie. Musimy jednak pamiętać, że dopiero po 15 minutach nasze mięśnie zaczynają zużywać glukozę i wolne kwasy tłuszczowe, a po 30 – 45 minutach nasz organizm zaczyna spalać tkankę tłuszczową. Sport dla osób cierpiących na otyłość jest w połączeniu z dietą ogromną szansą na zmianę swojego życia. Osoby takie bardzo często narażone są na wystąpienie chorób metabolicznych takich jak cukrzyca typu drugiego, nadciśnienie, insulinooporność, czy miażdżyca. Mają również zwiększone ryzyko wystąpienia niektórych nowotworów, zwłaszcza jeśli cierpią na otyłość brzuszną, a także zgonu z powodu chorób sercowo-naczyniowych. Sport i odpowiednio zbilansowana dieta mogą im więc pomóc pozbyć się zbędnych kilogramów i odzyskać zdrowie. 

Komentowanie wyłączone