wtorek, Grudzień 11

Dieta dla cukrzyków – czym zastąpić cukier?

0

Nadmiar cukru w diecie jest szkodliwy nie tylko dla diabetyków. Zbyt duża ilość cukru sprzyja rozwijaniu się chorób układu krążenia, powoduje otyłość oraz próchnicę zębów. Jak powinna wyglądać dieta dla cukrzyków? Czym można zastąpić cukier?

Czym powinna się cechować dieta dla cukrzyków?

Dieta dla cukrzyków ma zadanie wyregulować poziom cukru w organizmie. Spożywane produkty powinny być niskokaloryczne i posiadać niski indeks glikemiczny.

Właściwie skomponowana może być jednym z najskuteczniejszych leków! Czym powinna cechować się dieta dla cukrzyków?

  • Posiłki powinny być spożywane regularnie, o stałych porach, by utrzymać stały poziom cukru we krwi.
  • Dieta powinna być bogata w produkty, które pomagają obniżyć poziom cholesterolu i regulują metabolizm, czyli produkty pełnoziarniste, ryby i rośliny strączkowe.
  • Dieta powinna być niskotłuszczowa – spożywane tłuszcze powinny być pochodzenia roślinnego, należy zrezygnować z tłuszczów zwierzęcych typu smalec, masło lub słonina.
  • Warto wprowadzić do diety czerwoną i zieloną herbatę, ze względu na ich dużą zawartość przeciwutleniaczy
  • Dieta powinna być bogata w witaminy, minerały i przeciwutleniacze. Ważne dla cukrzyków pierwiastki to magnez oraz chrom. Ich dobrym źródłem jest ciemne pieczywo, siemię lniane, pestki dyni, a także jogurty i kefiry.
  • Należy ograniczyć lub całkowicie wyeliminować z diety produkty niezdrowe typu pizza, chipsy oraz jedzenie typu fast-food.
  • Należy wykluczyć z diety produkty smażone i ograniczyć sól

Dieta dla cukrzyków – czym zastąpić cukier?

Czym zastąpić cukier w diecie? Do słodzenia można użyć między innymi suszonych owoców, takich jak daktyle lub rodzynki. Jakie są jeszcze opcje?

Zdrowe, naturalne zamienniki dla białego cukru, to między innymi:

  • Cukier brzozowy (ksylitol)
  • Erytrytol
  • Stewia
  • Tagatoza
  • Melasa z karobu
  • Syrop klonowy
  • Syrop daktylowy

Które słodziki są zdrowe?

W diecie dla diabetyków należy stosować przede wszystkim słodziki o niskim indeksie glikemicznym, czyli ksylitom, erytrytol i stewię. Słodziki te mają działanie przeciwbakteryjne, zawierają dużo witamin, mają mało kalorii i nie powodują próchnicy.

Jako słodzik można stosować również miód. To zdrowy i naturalny sposób na słodzenie wielu potraw, jednak słodzik ten jest bardzo kaloryczny i może uczulać niektóre osoby.

Udostępnij.

Zostaw komentarz