Jak biegać zimą? Dlaczego warto?

0

Bieganie zimą jest konieczne, by utrzymać dobrą formę i kondycję, zwłaszcza jeśli ktoś trenuje profesjonalnie. Jak przygotować się do ćwiczeń? Jak biegać zimą i się nie rozchorować? Podpowiadamy!

Dlaczego warto biegać zimą?

Bieganie zimą to skuteczny sposób na podtrzymanie dobrej kondycji. Przerwa w treningach może się przyczynić do zgubienia formy oraz wzrostu masy ciała. Zamiast budować kondycję od nowa, lepiej jej nie tracić!

Zima to czas, kiedy można zahartować organizm, dotlenić się i wzmocnić układ immunologiczny. Wysiłek wykonywany w zimowych porach roku przynosi o wiele więcej satysfakcji niż sporty letnie. Dlatego też nie warto przerywać treningów, pomimo zerowych lub ujemnych temperatur z oknem. Jak biegać zimą? Sprawdźcie nasze porady!

Jak biegać zimą – porady dla początkujących biegaczy

Jeśli dopiero zaczynasz przygodę z bieganiem, powinieneś/powinnaś zwrócić uwagę przede wszystkim na to, by dobrać do ćwiczeń właściwy ubiór. Kluczowe są buty oraz kilka warstw ubrań. Zimą najlepiej ubrać się na cebulkę, do biegania nie nadaje się bawełna, lepiej używać sportowych termoregulacyjnych koszulek i spodni.

W trakcie treningu staraj się nie dopuścić do przemoczenia butów, biegaj w miejscach odśnieżonych lub po ubitym śniegu. Jeśli dojdzie do przemoczenia butów, oczyść je i susz powoli. Pozostawienie ich na noc na ciepłym kaloryferze może je zniszczyć!

Zimowy trening to trening wytrzymałościowy, nieszybkościowy. Tempo powinno być wolne, na tyle, by nie dostać zadyszki. Przed rozpoczęciem biegu warto przeznaczyć kilkanaście minut na rozgrzewkę dla całego ciała – podskoki, krążenia bioder, skłony. Rozgrzewka ta nieco różni się od tej, którą praktykujemy latem, ale jest równie ważna!

Jak biegać zimą i nie złapać kontuzji ani nie zachorować?

O czym jeszcze należy pamiętać?

  • Wyposaż się w specjalną czapkę dla biegaczy, taką, która będzie odprowadzać pot
  • Jeśli temperatura na dworze wynosi poniżej 20 stopni Celsjusza, lepiej odpuścić trening
  • Do biegania noś bieliznę termiczną
  • Załóż długie skarpety, by ochronić przed zimnem stopy
  • Noś ocieplane opaski, szaliki dla sportowców lub buffy, dzięki temu ochronisz zatoki
  • Unikaj śliskich nawierzchni, by nie przeciążyć stawu i nie zaliczyć groźnego upadku

Jeśli mimo wszystko nie jesteś przekonany do biegania zimą, pamiętaj, że możesz budować kondycję także w innych dyscyplinach, np. na nartach biegówkach, ćwicząc w klubie na bieżni lub chodząc na basen.

Udostępnij.

Zostaw komentarz